Kínai lampionművészet

 A kínai színes lampionművészet hosszú múltra tekint vissza.

Az időszámítás előtti második században a Han-dinasztia egyik

császára elrendelte, hogy a kínai hagyományos naptár szerinti első

hónap 15. napján, tehát a lampionünnep alkalmából minden családnál,

háznál és utcában függesszenek ki színes lampionokat. Az ünnep

alkalmából a császárok az udvarház embereivel együtt kimentek utcára,

hogy a polgárokkal együtt üljék meg a lampionünnepet és szórakozzanak.

Később a jelentős nemzeti ünnepek közé sorolták a laompionünnepet is,

amelynek rendezése még nagyobb méreteket öltött. Szokás szerint a

forgalmas utcákon, a kulturális központokban lampion-találkozókat,

lampion-vásárokat rendeztek. A császári udvarházban, a hercegek és az

előkelők palotáiban mind nagy költséggel lampiondíszbe öltöztették a

környéket. Szinte minden nagyobb város fényben úszott. Az ünnep estéjén

az emberek egész éjjel vagy gyönyörködtek a laompionokban, vagy az

ünnephez tartozó találós kérdéseket fejtettek, vagy táncot jártak.

Emellett tudásukat is összemérték egymással, ki tud jobb lampionokat

készíteni. Ezért a lampionünnep művészeti ünnep is. Egy vers egyik

mondata így hangzik: „A virágok minden évben mindig változatlanok

maradnak, de új meg új lampionok jelennek meg.”

Korábban a lampionok vázát főleg bambusz- és falécekből, vagy

fémszalagból készítették. Utána vagy átlátszó selyemmel, vagy átlátszó

pamutrostot is tartalmazó, tartós papírral burkolták be a vázt. Végül

különböző színű képeket rajzoltak rá. A 618 és 1279 között urakodott

Tang- és Song-dinasztia korában egyre többféle anyagot használtak fel

a lampionok készítésére. A készítési mód is egyre művészibbé vált. A

lampionkészítő mesterek a hagyományos anyagok mellett szarvat, a

tollat, fajanszot, bőrt, selymet hasznosítva különböző alakú

lampionokat készítettek, egyebek között peonia-, lótusz-, és más virág

alakú lampionokat, spanyolfal-lampiont, buddha-torony alakú

lampionokat, színpompás fajansz lampionokat, kecskebőrből készült

művészi lampionokat.

A Song-dinasztia idején egy olyan lampioncsoportot

készítettek, amelybe egy vízzel hajtott szerkezetet szereltek. Amikor a

víztárolására szolgáló ládából lezúdult a víz, a meggyújtott

lampioncsoport forgott tőle. Egyszersmind a látvány olyan volt, mint ha

vízesés lett volna. Külön említést érdemel, hogy szintén a

Song-dinasztia idején egy ókori monda szerint hegy alakú

lampioncsoportokat építették. Tehát egy, vagy több óriás kő-teknősbékán

egy hegyet raktak fel. A hegyre több száz, vagy több mint ezer lampiont

függesztettek fel. Emellett kövekkel, fákkal, szent és istenalakokkal,

valamint más képekkel díszítették a hegyet. A dombon zenekarok

játszottak, a színészek ének-, és táncelőadásokat tartottak. Az ilyen

lampioncsoportok az államhatalom sziklaszilárdságát jelképezték, ezért

a császárok és beosztottjaik mind megnézték a hegy alakú

lampioncsoportokat.

Az ország különböző részeiben más-más fajta lampionok

terjedtek el. A kelet-kínai Zhejiang tartomány Ninghai városában

bambuszlécekből készítették a lampion vázát. Utána papírt ragasztottak

rá a vázra és képeket festettek a papírra. Végül 10-300 ezer

tűszúrással a lampion burkolatán különböző élethű képeket alakítottak

ki. Jiangsu tartományban Suzhou városban a Száguldó ló elnevezésű

lampionfajtát készítettek. A lampionban egy lapátos szerkezet van

felszerelve, a lapátokat ló-motívumokkal díszítették. Amikor ég a

gyertya a laompionban, forog a lapátos szerkezet a felemekedett

levegőtől. A szerkezettel együtt úgy forognak a rajta levő

ló-motívumok, mintha a lovak száguldanának.

Shandong tartományban Dezhou körzetben matrioska-baba nevű

lampionfajtát készítettek. Egyszerre néhány, sőt tízegynéhány lampiont

helyeztek egymásba.

Peking központjában a Tiananmen-téren a Mennyei Nyugalom

díszkapuján kör alakú, selyemmel burkolt vörös lampionok függnek

különböző motívumokkal díszítve. Ez a kínai kultúra egyik szimbóluma.

Tovább a blogra »